Szép számmal vannak olyanok is, akik misztikus handabandázásnak tartják a villámolvasást, meg a többi hatékony újonnan felfedezett módszert.
Sajnos, a tanárok jelentős része is ellenszenvvel viseltetik ezekkel a módszerekkel szemben. Miközben gyerekek milliói szenved a megbélyegzéstől, a stressztől a félelemtől, az oktatásügy a föld legtöbb országában teljesen természetesenek tartja a rossz, lélekölő módszerek, nevelési, tanítási elvek használatát.
De ez nem most kezdődött!
El se hiszed talán, hogy mennyi mára már híres és sokszor óriási dolgot létrehozó alkotó küzdött tanulási gonddal gyerek korában!
Életük, munkásságuk bizonyítja: Az iskola NEM az a hely, ahol képesek felismerni, ki vagy Te valójában!
Albert Einsteint az iskolában jó ideig lassú felfogásúnak tekintették
Tanárai Németországban azt mondták neki, hogy soha nem viszi semmire, hogy kérdéseivel zavarja a fegyelmet az osztályban, hogy jobban tenné, ha távol tartaná magát az iskolától. Mégis a világtörténelem
egyik legnagyobb tudósává vált.
Winston Churchill gyenge tanuló volt az iskolában. Dadogva és selypítve beszélt. Mégis a XX. század egyik legnagyobb vezetőjévé és szónokává vált.
Thomas Alva Edisont az iskolában kemény bőrszíjjal verték, mert tanára „kottyantnak”, szellemileg éretlennek tartotta, amiért olyan sokat kérdezett. Olyan gyakran fenyítették meg, hogy édesanyja három hónapnyi formális oktatás után kivette ot az iskolából.
És mégis minden idők valószínűleg legtermékenyebb feltalálója lett belőle.
Michael Faraday beszédzavarokkal és helyesírási nehézségekkel küzdött, problémája volt a matematikával és megbízhatatlan volt memóriája az iskola szerint.
(Michael Faraday-t a történelem egyik legnagyszerűbb tudósának tartják. Néhány tudománytörténész úgy emlegeti őt, mint a természettudomány legnagyobb kísérletezőjét.)
Pablo Picasso-t értelmi fogyatékosnak tartották, pedig nála is a tanulási zavarok okozták az iskolai kudarcokat. ( Ő a XX. század egyik legnagyobb festője!)
Yeatsnek, a híres költőnek még felnőttként is mindig bocsánatot kellett kérnie írása miatt, és a helyesírása is igen gyenge volt. (Egész életében dislexiás volt!)
Olvasás, írás, megértés, figyelem stb gondjaik voltak az iskolában:
Robert Kennedy amerikai elnök
George Washington amerikai elnök
Andersen, a híres meseíró,
Mark Twain híres író
Jules Verne híres író
Agatha Christie híres író
Vincent Van Gogh festőművész
Rodin szobrász
Michelangelo szobrász, festő
Mozart zeneszerző
Beethoven zeneszerző
John Lennon rock zenész, a híres Beatles együttes tagja,
Charles Darwin a híres biológus,
Chusing, a világhírű orvoskutató, agysebész és író,
Szentágothay Jánost tudós,
Sylvester Stallone színész
Tom Cruis színész
Whoopy Goldberg színész
Elvström, világbajnok vitorlásversenyző,
Julius Caesar a nagy rómaihadvezér,
Napóleon francia császár
és még sokan mások...
Ezek a világhírű, csodálatosan értékes dolgokat létrehozó emberek olyan tanulási stílussal rendelkeztek, amelyek nem illettek össze iskoláik stílusaival.
És ugyanez az össze nem illés folytatódik ma is tanulók millióival. És nagyon úgy tűnik, ez az egyedüli és legfőbb oka az iskolai kudarcoknak!
Az is nyilvánvaló, hogy mindenkinek máshoz van tehetsége. Pablo Picasso nagyszerű festő volt, William Shakespeare pedig fenomenális író, Joe Louis és Babe Ruth nagyszeru sportolók, Enrico Caruso briliáns tenor, Anna Pavlova kiemelkedő balerina és Katherine Hepburn nagyszerű színésznő.
De vajon hány tehetséges ember tűnik el örökre a tömegben, mert valamikor elhitették vele, hogy tehetségtelen, lusta, ostoba...?
Mindenkinek, aki ezt az oldalt olvassa, különböző az életstílusa a tanulási stílusa, és a munkastílusa, és másban tehetséges.
A vállalkozások sikeressége attól függ, hogy képesek-e kedvébe járni a különféle életstílusú embereknek.
Hatalmas apparátussal dolgoznak a reklámokon, újabb és újabb marketingfogásokat dolgoznak ki az emberek meggyőzésére, hogy termékeiket minél nagyobb tömegben tudják eladni.
Az emberi erőforrás területén dolgozó tanácsadók azzal töltik mindennapjaikat, hogy az egyes munkastílusokban rejlő képességeket a megfelelő munkakörökkel összehozzák, mert tudják, hogy a siker egyik fontos kulcsa: megfelelő ember, a megfelelő helyre.
A cégek hatalmas pénzekért külön business coachokat alkalmaznak, vagy kérnek meg belső képzéseikhez.
Miért?
Mert TUDJÁK, hogy akkor tudnak eredményesen és nyereségesen működni, ha dolgozóik hatékonyan együttműködnek, miközben bennük rejlő tehetségüket, képességeiket, egyéni sajátosságaikat, stilusukat - tanulási-, + munka- + életstílusukat - szabadon használhatják!
Az üzleti világ már rég tudomásul vette és bebizonyította, hogy ha nem vesszük figyelembe az emberek közti különbözőséget , nem ápoljuk, és erősítjük az egyéni adottságokat, és a különbőzőségekből adódó előnyöket nem használjuk ki, akkor senki nem lesz sikeres: sem az egyén, sem a szervezet.
Sem a tanuló, sem az iskola.
Ezzel szemben az iskoláink legtöbbje úgy működ, mintha minden egyes személy azonos lenne.
Sőt, ami még rosszabb: olyan értékelő vagy tesztelő rendszert használnak, amely a képességeinknek csupán egy korlátozott számát jutalmazzák. Így eleve kudarcra ítélik a gyerekek jelentős részét!
És aztán ezek alapján az "eredmények" alapján már kisgyermekkorban gyakran elkülönítik az állítólag tehetségeseket és intelligenseket azoktól, akiket kevésbé tartanak intelligensnek, vagy akiket alulteljesítőnek neveznek. És emberek milliói hiszi, akár élete végéig, hogy ő olyan, amilyennek az iskola megítélte, vagyis középszerű, vagy még rosszabb, nehéz felfogású...stb.
Az egyik legrosszabb - és legfélrevezetőbb- értékmérők az intelligencia tesztek.
Ezek jók bizonyos képességek tesztelésére. Azonban nem ellenőrzik az összes képességet.
És ami még rosszabb, hogy azt az elképzelést keltették életre, hogy az intelligencia születéstől fogva változatlan.
(Innen a mítosz, hogy az emberek nem válhatnak okosabbá, annak születni kell! Meg a született intelligencia, meg a tanult intelligencia meséje is ezért létezik.)
Pedig az intelligencia nagyon is fejleszthető!
Ehhez az iskolában is alkalmazni kellene végre azt, amire az utóbbi 50 évben a pszichológia rájött -és amit az üzleti világ már jó ideje figyelembe vesz - vagyis:
Meg kell/kellene találni minden egyes tanulónak a tanulási stílusának, munkastílusának, életstílusának és tehetségének kombinációit — és ennek megfelelően bánni velük; és ezzel egyidőben ösztönözni őket minden lehetséges képességük széleskörű kifejlesztésére.
Csakhogy: Mire ez bekövetkezik, nagyon valószínű, hogy több generációnak kell még az elavult iskolai szemléletmódban felnőni. Hisz ezek a felismerések már több mint 50 éve megszülettek. Mégis, a legtöbb iskola tudomást sem vesz róla.
Így aztán, ha TE nem teszel magadért, és gyermekeidért semmit ez ügyben, a helyzeted nem fog változni!
Ezeknek a zseniknek itt a felsorolásban mázlijuk volt. Vagy valaki nagyon hitt bennük, vagy találkoztak valakivel, valamivel - eszmével, könyvvel, gondolattal...- ami világosságot gyújtott számukra a reménytelenségben, és képessé váltak újra hinni magukban!
Pontosan ebben szeretnék Neked segíteni az ELYHA tanfolyamon.
Tanulj meg újra hinni önmagadban! Válj profi tanulóvá! Tanuld meg, hogyan tudsz BÁRMIT megtanulni, amire csak szükséged van!>>>>
Üdv: Nagy Margó
Tanulás-tréner, a gyors, eredményes, jókedvű tanulás jogvédője.
Mert jogod van az álmaidhoz!
Ui: Ha egyetértesz, kattints kérlek a tetszik gombra, hogy mások is olvashassák a cikket. Köszönöm!
|
Ez az ELYHA nem az az ejha!