Delfin Tanulás

Zseniális tanulási ötletek kicsiknek, nagyoknak!

TANULÁS Blog

Játssz a gyerekkel, és imádni fog tanulni!

Matematikai játékok dominóval

Aggódva látod, nehezen bírkózik a gyerkőc a matekkal, nyelvtannal, írással, olvasással ...? 

Kedves Szülők! A "Játszva tanuljunk!" sorozatban egyszerű,  különösebb eszközöket, drága fejlesztő játékokat NEM igénylő tanulást segítő játékokat mutatok Nektek. Olyanokat,  melyekkel a gyerekek észre sem veszik, hogy tanulnak, és játék közben fejlődnek. Ezeket a játékokat nem csak ők, hanem mi, felnőttek is élvezzük.

Ráadásul, javul a kapcsolatunk a gyerkekkel, minimálisra csökken a tanulás miatti vita!  

Minden játéknál azt is igyekszem bemutatni Neked, hogy az adott ismeret miért fontos, annak nem tudása milyen gondokat okoz később.

Akkor hát, játékra fel!

 

Ami az elsős gyereknél még kis gond, az a nagyobbaknak nagy nehézség!

Ha a gyerek nem tudja automatikus előhívni pl, hogy 3-hoz 5 kell, hogy 8 legyen, 6-hoz 4, hogy 10…stb, vagy pl. hogy a 2-őt 8-al pótlóm,  a 6-ot 4-el, hogy 10 legyen, akkor mindig, mindent egyesével kell újraszámolnia, a semmiből kezdve újra, és újra. Akár felsőben is!

Ez pedig hosszadalmas, iszonyúan fárasztó, unalmas,  és nagyon lassú. Ezért fontos megtanítani, hogy az egyesek helyett nagyobb lépésekben gondolkodva tudjon számolni. Vagyis tömöríteni kell, csökkenteni a számolás lépéseit.

Ezért érdemes már elsőtől olyan játékokat játszani a gyerkekkel, melyek ezek elsajátítását segítik.

Tehát, ha gyermeked nagyobb, és még mindig az ujjain számol, vagy fejben egyesével adja össze, vonja ki a számokat, gyakorold vele, hogyan ossza fel a számokat a könnyebb számolás érdekében kisebb-nagyobb egységekre, és ezekkel számoljon, ahelyett, hogy egyesével számol.

Nagyon fontos ezek begyakorlása. Ezek képezik ugyanis az alapját AZ ÖSSZES szóbeli, és írásbeli műveletnek. (összeadás, kivonás, szorzás, osztás, bennfoglalás, szorzótábla, sőt később a hatványozás, törtekkel végzett műveletek, mértékegység átváltás …stb)

Ezeket a játékokat akkor is játszhatjátok, ha diszkalkuliát, BTM-et, vagy BTM-N-et állapítottak meg a gyereknél!  Nagyon élvezik ők is!
Számíts rá!  Eleinte nehezen akarja majd feladni a számára megszokott módszert! De ha nem adod fel, akkor sikerülni fog!

EGY FONTOS TANÁCS! Ne keseredj el, ha nem megy neki rögtön! Még csak ne is gondolj arra, hogy e miatt ő buta, vagy „rosszabb”, mint az ügyesebb társai! Légy vele türelmes, és meglátod, sikerülni fog!

Ebben a cikkben 4 játékot, és azok néhány változatát mutatom meg a 10 alatti számok és a 10 bontására. Jó szórakozást 

 

Játékok dominóval.

 1. OK!  (10-nél kisebb számok bontása)

2 játékos (vagy két csapat) játszhatja

Az összes dominó lefelé fordítva az asztalon van. Mindkét játékos egyszerre vesz fel egy-egy dominót.

Minden játékos elmondja a dominón lévő pontok összegét, pl. 2 + 4 = 6, 5+3 =8.

 (A játékosok NEM számolhatják össze egyesével a pontok összegét sem fejben, sem az ujjaikon. Persze, először még úgy próbálják, de 2-3 kör után, tapasztalatom szerint kezdenek „ráérezni”  )

Akinek az összege nagyobb, azt mondja: OK!, és mindkét dominót elviszi. Ha mindkét játékosnak ugyanaz a válasza, akkor mindenki a saját dominóját megtartja. A játék addig tart, míg a lefordított dominók elfogynak.

A győztes az a játékos vagy csapat, akinek a legtöbb dominója van.

Fontos, hogy példát mutass, s lássa, egy pillantással meg lehet mondani, hogy pl az öt pötty öt, vagy a három pötty 3.

 

2. Pótoltam!  (Tíz bontása)

2-4 játékos  játszhatja

Az összes dominó lefelé fordítva az asztalon van. Kisorsoljátok ki kezd, pl kő-papír-ollóval, vagy dobókockával, vagy mondókával … stb

Az első játékos a felfordít egy dominót,  EGYIK oldalát kiválasztja, és kiegészíti 10-re. Annyi pontot kap, ahánnyal pótolta a számot, hogy 10 legyen. Leírja a pontjait. Ha kész, „Pótoltam!”  felkiáltással  jelzi, kezdheti a következő. A következő játékosok ugyanezt teszik.

Pl: ezt a 2-4  dominót húzza. Kiválasztja pl. a 2-őt amihez 8 kell, hogy 10 legyen. Így 8 pontot kap.

Egy játszma 6 kör. Az győz, akinek a legtöbb pontja van.

Kétszer nem lehet ugyanazt a számot 10-re  pótolni ugyanannak a játékosnak egy játszmában. Ha csak olyan számok vannak a húzott dominón, melyeket már pótolt, újat kell húznia.

Hívd fel a figyelmét, hogy az összeadás tényezői megfordíthatók! Vagyis, ha már 3-hoz adott hetet, akkor 7-hez 3 kell, hogy 10 legyen, mert: 7+3=3+7=10

 

3.Tízből kész!

2-4 játékos  játszhatja

Az összes dominó lefelé fordítva az asztalon van. Kisorsoljátok ki kezd, pl kő-papír-ollóval, vagy dobókockával, vagy mondókával … stb

Az első játékos a felfordít egy dominót, EGYIK oldalát kiválasztja, és kivonja 10-ből. Annyi pontot kap, amennyi a különbség a szám és 10 között. A következő játékosok ugyanezt teszik.

Pl: ezt a 2-4  dominót húzza. Kiválasztja pl a 2-őt amit elvesz 10-ből/pótolja 10-re, ami 8, így 8 pontot kap.

Egy játszma 6 kör. Az győz, akinek a legtöbb pontja van.

Itt is az a szabály, hogy kétszer ugyanazt a számot nem vonhatja ki 10-ből. Ha csak olyan számok vannak a húzott dominón, melyeket már kivont, újat kell húznia.

 

Játékok francia kártyával

4.Le a tizesekkel! (A 10 kiegészítő párjai, 10 bontása, 10-re pótlás)

2-3-4-en játszhatják, vagy egyedül. 

A hagyományos pakli francia kártyából kivesszük a figurás lapokat (bubi, dáma, király), és a 10-est.

Az  ász 1-et ér.

Kisorsoljátok, ki kezd.

Mindenki  9 lapot kap, amit 3x3 sorokban lefordítva tesz maga elé.

Az első játékos elkezdi felfordítani a kártyáit. Ha talál kettőt, mely összege 10, akkor azokat félreteszi, és húz a helyükre újat, és lefordítva leteszi azokat, anélkül, hogy megnézné! A többit is visszafordítja, és „Le a tízesekkel!” felkiáltással jelzi, jöhet a következő játékos.  

 

  • Ha a felfordította a 9 kártyáját, és nem tudott párosítani, akkor húz egyet a maradék kártyákból (a bankból). Ilyenkor már általában lesz pár, ha nem akkor újra húzhat.(Ez ritka!) Ha talál párt, kiveszi a két kártyát, a többit visszafordítja, és az üres helyre húz egyet, vagy odateszi ami a kezében van, szintén  lefelé fordítva. Ezután  „Le a tízesekkel!” felkiáltással jelzi, jöhet a következő játékos.  
  • A LÉNYEG, hogy mindig 9 kártya van előtte elfordítva, és semmi nincs a kezében, mikor átadja a játékot a következő játékosnak.

 

Mikor elfogytak a felvehető kártyák (a bank üres), a játékosok felveszik a saját megmaradt kártyáikat, megnézi, hogy vannak e párok, azokat kiveszi. Ezután egymástól húznak, mindig 1-1-et, s párosítanak.  Az győz, akinek  előbb elfogy a kártyája.

 

VÁLTOZATOK:

10 helyett 9-el, 7-el, 6-al. 5-el.4-el is játszhatjuk.

Ilyenkor kivesszük a bontandó szám kártyáit, (9,8,7,6,5,4, számúakat) és a bubikat, dámákat, királyokat.

Pl, ha a 7-et akarjátok bontani, akkor a pakliban marad 4 db 1(ász), 4db 2, 4db 3, 4db 4, 4 db 5, 4db 6 számú kártya.

Az asztalra lefordítva kezdésko 1-el kevesebb kártya van, mint a bontandó szám. Tehát pl a 7 bontásakor 6 db.

A szabályok ugyanazok, de „Le a tizes!” helyett Le a 9-es, 8-as, 7-es, 6-os, 5-ös, 4-es lesz.

 

Először gyakoroltasd 10-nél kisebb számok, majd a 10 bontásait. Ha már „profi” akkor jöhet a 10-es átlépés, és a 20 bontása.

De ez majd a következő részben!

 

 

Egyéni tanácsadás, fejlesztés


 

 
2020.02.16. 07:20, Nagy Margó Vissza a bloghoz
Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
1 hozzászólás
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2020.02.19. 00:27
Szabó László
KÖSZÖNÖM! Nagyon élvezték a gyerekek!
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
D E L F I N   T A N U L Á S   Alapítva:1990
 
                
skype: nagymargo1
+36/679 57 35
6900 Makó, Jókai utca 19.
 

 
Itt találkozhattál velünk: