1.Mi a villámolvasás?
Sok, hatékony tanulást segítő módszer és emlékezést segítő technika kombinációjából alkotott, az önálló tanulást segítő szövegfeldolgozási, tanulási stratégia. 5 lépése van: Felkészülés, előzetes áttekintés, fotóolvasás, aktiválás, sebesolvasás Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
2. Mire a leghasznosabb a villámolvasás?
3.Kellenek különleges képességek a villámolvasás megtanulásához? Képes-e bárki megtanulni?
Nem, és igen!
Ha arra gondolsz, hogy van-e olyan, aki nem képes megtanulni, akkor a válasz: nem, nincs! Bárki képes megtanulni, akinek ép az elméje, tud olvasni, lát, és elég érett ahhoz, hogy képes legyen önvezérlésre (a tanfolyamon 15 éves kortól lehet részt venni) . Mindegy, hogy félszemű, vagy szemüveges valaki.
Ha arra gondolsz, hogy használunk-e a villámolvasáshoz olyan képességeket, melyeket a hagyományos tanulásnál nem, akkor a válasz: igen. Nagyon igen. Ugyanis a sikeres villámolvasáshoz olyan képességeinket kell újra „beélesíteni”, melyeket legtöbbünk gyerekkora óta nem használt.
DE! Ezek nem különleges, keveseknek megadatott képességek. Mindannyiunkban meg vannak.
De nem ez a legfontosabb! A villámolvasás és a tanulás sikere nagy részben attól függ, és akkor sikeres, ha a tanulóa tanulással, saját képességeivel kapcsolatos előítéleteit, félelmeit oldani tudja.
Korábbi rossz tapasztalatok, szülők, tanárok lekicsinylő megjegyzései miatt sokan annyira nem bíznak a saját tanulási képességeikben, hogy ez eleve borítékolja az újabb kudarcot!
Pontosan ezért foglalkozunk kiemelten az ELYHA tanfolyamokon azokkal a stresszoldó, önfejlesztő módszerekkel, melyekkel képes az ember ezeket a gátakat lebontani.Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
4.Meg lehet-e tanulni egyedül a villámolvasást?
Igen, ismerek néhány embert, aki így tanulta meg a módszert, a könyvből, vagy a „Házi villámolvasás” csomagból, vagy a mi 45 napos online videó tréningünkön.
Azt tapasztaltam, hogy a 10 emberből erre 1-2 kettő képes.
Miért?
Mert a módszer szokatlansága miatt nagyon nagy szüksége van legtöbbünknek a visszajelzésre, bíztatásra, a bizonytalanságok eloszlatására. Ha ez nincs, sokan feladják, mert nem hiszik el, nem érzik, hogy jól csinálják-e.
Valamint az előző kérdésre adott válaszban tárgyalt gátak - a bennünk lévő tanulással, saját képességeinkkel kapcsolatos előítéleteink, félelmeink - megakadályozhatnak bennünket a villámolvasás önálló elsajátításában.
Olyan ez, mint az autóvezetés. A kezdeti lépéseknél, az alapok elsajátításánál legtöbbünknek jobb, ha egy hozzáértő segít. Később meg már nem örülünk, ha valaki beleszól a vezetésünkbe. Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
5.Tényleg 1mp alatt olvasunk el egy oldalt villámolvasással?
Nem! Ez a tévhit!
A módszernek 5 egymásra épülő lépése van. A harmadik lépés neve a fotóolvasás.
Ezt AZUTÁN végezzük, miután:
- az első lépés –felkészülés -, segítségével kialakítunk egy céltudatos, érdeklődő, stresszmentes nyitott és koncentrált hozzáállást a tanulással kapcsolatban,
- majd a második lépésben pár perc alatt – előzetes áttekintés – egy átfogó képet alkotunk magunknak arról, miről is szól a könyv, milyen témák azok amiket kifejt benne az író (ez a lépés hasonlít ahhoz, mikor bemész egy könyvesboltba, és átfutod gyorsan a könyvet, hogy tudd, érdemes-e megvenned)
Ezután következik a fotóolvasás, mikor valóban olyan gyorsan lapozzuk át a könyvet, hogy 1 oldalra 1 mp jut. Ez azonban NEM OLVASÁS, hanem inkább „fényképezés”, pontosabban "mentális fényképezés".
Az emberi szem belső optikai felépítése nagyon hasonlít a digitális fényképezőgéphez, illetve a videokamerához. Helyesebben szólva: ezek az eszközök lemásolják a szem felépítését.
Szemünk a fényképezőgéphez hasonlóan, de annál sokkal tökéletesebben állítja elő a tárgyak, dolgok képét.
Összes érzékszervünk közül a szem tekinthető a legfontosabbnak, hiszen egy egészséges ember a külvilágból származó információk mintegy 60-80 százalékát látása révén juttatja el az agyához.
Az emberi agy 40%-a a látással foglalkozik. A világot elsősorban látásunkon keresztül értjük meg.
A hagyományos olvasás során is fényképezünk a szemünkkel, – hiszen így működik a látás - , csakhogy akkor kis egységeket 1-1 szót, esetleg a gyorsolvasással egyszerre 3-5 szót lefényképezünk, és AZONNAL értelmezünk.
A fotóolvasásnál csak fényképezünk. Kutatások azt bizonyítják, hogy az emberi elmében létezik egy tudatelőttes feldolgozás, amikor agyunk képes vizuális információt felvenni anélkül, hogy a tudatos működést bevonná.
Tulajdonképpen úgy „visszük” be a tudatalattinkba a könyvet tartalmát, mintha minden oldal csak 1-1 kép lenne.
Tehát nem olvasás, mert nem értelmezzük azonnal amit „lefényképezünk”. Az így „olvasottak” értelmezése a villámolvasás következő lépésének, az aktiválásnak a során történik, speciális módon.Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
6.Mire jó a fotóolvasás?
A fotóolvasást azután csináljuk, amikor már tudjuk, miért fontos nekünk a könyv, mit akarunk, mennyit akarunk belőle - van célunk -, és azt is tudjuk, kb miről szól – hisz az előzetes áttekintés után vagyunk.
Ezzel csináltunk magunknak egy szűrőt. Vagyis figyelmünket a számunk fontos dogokra irányítjuk.
Agyunk mindent amit látunk - és ez percenként több száz, több ezer kép lehet - ugyanailyen szűrők segítségével szelektálja. Ami adott pillanatban valamiért fontos, annak „engedélyezi” az azonnali feldolgozás elkezdését, vagyis fennakad a szűrön, ami nem fontos, az átpotyog rajta a tudatalattinkba. S ezek aztán vagy előbukkannak egyszer, vagy soha többé nem foglalkozunk velük. (Ezek az átpotyogott emlékek sem vesznek el. Mélyhipnóziban lévő emberek akár csecsemőkori emlékeket is fel tudnak idézni!)
Ezeket a szűrőn fennakadt, számunkra fontos információkat aztán agyunk a bekerülésük után – mivel így működik- azonnal elkezdi feldolgozni, vagyis már meglévő ismereteink rendszerébe beilleszteni.
Szóval a fotóolvasás azért gyorsítja ennyire a tanulást, olvasást, mert az EGÉSZ ANYAGOT pillanatok alatt tudod vele „bevinni” az agyadba, méghozzá úgy, hogy támpontot- szűrőt- is adsz a feldolgozáshoz.Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
7.A fotóolvasás után már tudom is az anyagot?
Jó kérdés!
Na nézzük csak: szóval bekerült az anyag, s bár a fontos részek fennakadtak a szűrődön, de ez azért egyenlőre mégis csak egy ömlesztett, rendszerezetlen és még nagyon könnyen kitörölhető, vagyis a tudatlatti „szeméttárolójába” lökhető adathalmaz.
Ugyanabban a helyzetben vagy most, mint mikor – a hagyományos tanulásnál- egyszer elolvastad az anyagot.
Illetve nem egészen, mert hagyományosan egy 250 oldalas – kemény adatokkal teli - könyvnél ez 5 -10- 20? óra, míg a villámolvasás első 3 lépésével ez kb. 35-45 perc.
Ahhoz, hogy ebből logikusan felépített felidézhető ismeretek legyenek, két dolog szükséges:
1. Fontos pihenőt, szünetet tartani, mielőtt az irányított tudatos feldolgozást megkezdjük. (Ez a villámolvasás esetében 20 perctől-24 óra)
Ez azért fontos, hogy a bekerült ismereteket agyunk a maga sajátosan bonyolult módján elhelyezze, kapcsolatba hozza már meglévő ismereteiddel, vagyis el kezdje rendszerezni, új idegi kapcsolatokat hozzon létre.
2. Ezeket a kialakult új, és még nagyon könnyen felbomló idegi kapcsolatokat, azaz a kialkult új ismeretrendszert meg kell szilárdítanunk, vagyis felidézhetővé kell tennünk. Ez a villámolvasás 4. és 5. lépése, az aktiválás, és a sebesolvasás segítségével történik, ahol is irányított módon újrastimuláljuk, ingereljük az agyunkat.
Olyan ez, mint mikor házat építünk. Először megtervezzük -Felkészülés,célkitűzés- aztán kiássuk az alapokat - előzetes áttekintés +fotóolvasás - majd felhúzzuk a falakat, a tetőt, és elvégezzük a többi feladatot, hogy lakható legyen a ház - aktiválás, sebesolvasás, + egyéb tanulási módszerek. Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
8.Mi az az „aktiválás” és a „sebesolvasás”?
Az aktiválás tulajdonképpen az, amit hétköznapi értelemben tanulásnak hívunk. Persze nem a hagyományos módszerekkel tanulunk, hanem egészen másként. Kérdéseket alkotunk, különleges olvasási módokat használunk, hatékony jegyzetelést használunk,.... stb...stb .
A sebesolvasás célja: végső pontosítás, megértési szintünk, tudásunk ellenőrzése.
A gyorsolvasás módszereit használjuk közben. De! Gyorsabb, mint a gyorsolvasás, hisz ezt nem az elején végezzük, hanem már akkor, mikor a tananyag legnagyobb részét tökéletesen értjük.
Azért „sebes” mert sokkal gyorsabb, mintha hagyományos módon olvasnánk. Sebesolvasáskor az egész anyagot elolvassuk újra, megállás nélkül, de nem hagyományos, hanem különböző olvasási módokkal: van amikor ellenőrzés, vagy pontosítás céljából elmélyedve, értelmezve, lassabban, van mikor van mikor csak átfutunk 1-1 részt, mert tökéletesen értjük, és olyan rész is lehet, ahol csak lapozunk tovább, mert nincs szükségünk arra, ami ott van.
Az aktiválásnak és a sebesolvasásnak a célja, hogy tökéletessé tegyük megértésünket, és növeljük a felidézésünk mértékét. Egymás utáni lépései a fokozatosság elve alapján támogatják ezt a célt.
Megjegyzés: Van az aktiválásnak egy másik módja is, ez pedig a spontán aktiválódás jelensége. Ez az a jelenség, mikor tudatos tevékenység nélkül, "csak úgy maguktól" - beszélgetés, előadás, tv nézés stb közben- felidéződnek az ismeretek. Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
9.A villámolvasással tényleg úgy tudok tanulni, hogy mindenre, a teljes anyagra emlékszem?
Ez is nagyon jó kérdés!
1.Először is tisztázzuk: mi az, hogy a „teljes anyagot”? Gondolj csak bele, ha tanulsz, akkor szóról-szóra szükséged van-e mindenre, ami le van írva? Ugye hogy nem! Még a magolásnál sem biflázza be senki pl. a felhozott összes példát, vagy az összes levezetett számítási feladatot...stb.
Tehát erre a válaszom: NEM, MINDENT nem tudsz elmondani. De nincs is rá szükség.
2.Ha arra vagy kíváncsi, hogy a tanulnivaló LÉNYEGÉT érted-e, és el tudod-e mondani, akkor a válaszom: IGEN. Ha becsülettel végigcsinálod az 5 lépést, akkor érteni fogod az öszefüggéseket, és a fontos tudnivalókat képes leszel felidézni.
3.Ha azt kérdezed, hogy a villámolvasás 5 lépése után
A, képes vagy-e felidézni az összes számodra új szakszót,
B, vagy törvényeknél pl. felsorolni az összes paragrafust, az adott paragrafus hatálya alá tartozó kivételeket, vagy hatályos dolgokat,
C, képes vagy-e emlékezni évszámokra, matematikai, fizikai, kémiai..stb jelölésekre, mértékegységek neveire, betűk, számok képeire...stb
D, fel tudsz-e idézni felsorolásokat, pl.: anatómiából az ember több mint 200 csontját,
E, vagy képes vagy-e pl. alkalmazni az idegen nyelv megértett nyelvtani szabályait, vagy fizikai, matek képleteket.
A válaszom: VAN AMIKOR IGEN, VAN AMIKOR NEM!
Ezek, amiket felsoroltam, olyan ismeretek, melyekhez vagy többszöri ismétlődésre, vagy többszöri használatra, alkalmazásra van szükség ahhoz, (még ha érted is a lényegüket, jelentésüket ) hogy profin tudd hasznáni, felidézni őket.
Mitől függ, hogy ezeket képes vag-e felidézni, illetve használni a villámolvasás 5 lépése után?
1. Mennyire új számodra az adott szakterület. Ha már sok mindent tudsz az adott témáról, akkor jóval többet tudsz az újabb dolgokból is használni, felidézni plussz tanulás nélkül.
2.Hányszor fordult elő a szövegben az adott dolog, hányszor volt rá utalás. Minél többször fordult elő, annál nagyobb valószínűséggel fogsz rá emlékezni.
3. Mekkora mennyiségű az ilyen jellegű adat a tanulnivalóban. Ha túl sok, akkor kevesebbre, ha nem túl sok, akkor többre fogsz emlékezni.
A tanulás legfontosabb jellemzője, hogy amit megértünk, azt tudjuk könnyen megtanulni, arra emlékszünk sokáig.
De vannak olyan ismeretek, melyeket nem egyszerű logikai úton, hanem megfelelő számú, és minőségű ismétlés, alkalmazás útján rögzülnek, vagy valahogy jelentést társítunk hozzá, hogy könnyebben megjegyezzük. (Pl:a betű tanulásnál a gyerekekkel így tanítják: a „c” betű= cica betű, mert a cica c-vel kezdődik, és a mutatott képen a cica farka c-t formáz)
Ezek azok, melyeket az A-E pontban felsoroltam.
Nos, az ilyen típusú ismeretek megjegyzéséhez olyan tanulási eljárásokra van szükség, melyeket a villámolvasás rendszere nem tartalmaz. (Az ELYHA 1. részében rengeteg ilyen módszert tanulunk, és a villámolvasás tanfolyamon is megemlítek néhányat közülük.)
A villámolvasás elsősorban a MEGÉRTÉST teszi gyorssá. Sőt! Nagyon gyorssá!
10.Javul-e az olvasásom minősége, ha megtanulom a villámolvasást?
Mindenképpen! Ám....
Azt kell, hogy értsd, hogy minden, amit egyszer –bármilyen módon- elolvasol, az bekerül a tudatalattidba.A villámolvasás forradalmi újítása, hogy ezt az első olvasást iszonyúan felgyorsítja 1mp/oldalas sebességre a fotóolvasással.
Ezzel órákat, napokat, tudunk spórolni a tanulás idejéből. Hiszen a tanulni valót mindenképpen el kell olvasásni.
De azt is tapasztaltad, hogy a legtöbb esetben nem elég egyszer elolvasni ahhoz valamit, hogy fel is tudjuk idézni. És ez főleg a tananyagra igaz.
A fotóolvasással bevisszük, „mentálisan lefényképezzük” az tananyagot.
Olyan ez, mint mikor pl. túrógombócot fözünk. Bele dobáljuk a forrásban lévő vizbe a gombócokat, és azok szépen leülnek a fazék aljára. Ráadásul a hideg gómbócok miatt a víz forrása is megszűnik egy időre. Ha most kikapcsolod a hőforrást a víz alatt, akkor a forrás nem indul újra, a gombócok szétesnek, és hamarosan egy zavaros gusztustalan massza lesz belőlük, melyet nem lehet megenni, és gombóccá sem lehet visszalakítani többé.
Ha azonban a hőforrás tovább melegíti a vizet, rövid várakozás után a víz hamarosan újra forrni kezd, a gombócok egyben maradva megfőnek, és szépen feljönnek a víz színére.
Ugyanez történik fotóolvasáskor is. „Beledobáljuk” agyunkba az információt, várunk egy kicsit – hogy agyunk elindítsa a rendszerezést – majd TUDATOSAN IRÁNYÍTOTT különböző olvasási-, tanulási technikákkal – melyek a gombócoknak a víz forrása- a felszínre hozzuk, azaz felidézhetővé tesszük az ismereteket.
De mik is ezek a tudatosan irányított olvasási technikák?
Talán nem tudod, de Paul Scheele gyorsolvasó volt, mielőtt a villámolvasás módszerét kidolgozta. 170 szó/perc olvasási sebességét 5000 szó/perc olvasási sebességre turbózta fel, megértése pedig ekkora sebességnél 70 %-os volt, méghozzá első olvasásra! (Egy átlag olvasó tempója első olvasáskor: 170-240 szó/perc, és 50-60%-os a megértési szintje.)
Gondolhatod, hogy ekkora sebességhez milyen profi módon tudta alkalmazni a gyorsolvasási technikákat!
A villámolvasás is használ gyorsolvasási technikákat szép számmal. Pontosan ezek az olvasási módok segítik -többek között-, hogy felidézhetővé tegyük a fotóolvasott anyagot.
Legtöbbünk azonban még nem találkozott ezekkel a hatékony olvasási formákkal. Pedig a hatékony olvasás nem emberi tulajdonságok, képességek nagyszerűségén múlik, hanem olvasási technikán.
Sajnos, a suliban az olvasás tanítás negyedik osztályban befejeződik. Pedig ilyen idősen, és ennyi idő alatt profi módon még csak a szavankénti olvasás elsajátítására vagyunk képesek.
Vannak ennél jóval fejlettebb, és hatékonyabb olvasási módok is. Ehhez azonban EGÉSZEN MÁS szemmozgásra, és olvasási technikákra van szükség.
A villámolvasás tanfolyamon megismersz tehát néhány gyorsolvasási technikát is. Ez is javítja az olvasásod tempóját. Ha képes vagy ezeket használni.
Miért mondom, „ha képes vagy”? Mert a megszokás nagy úr!
Azt tapasztalom, hogy a legtöbb tanfolyamon részvevő, amikor az én segítségemmel végzi „élesben” a villámolvasást, a csoporttal együtt, akkor szépen működnek nekik ezek a technikák is.
DE! Mikor magukra maradnak a tanfolyam után, akkor sokan visszatérnek a megszokott mederbe, azaz a berögzült olvasási formákhoz. Így aztán a villámolvasás hatékonysága egyedül végezve sokaknál csökken, és van aki fel is adja a használatát.
Miért? Mert ezekhez a hatékony olvasási formákhoz fontos, hogy kialakíts magadban néhány új képességget. Csak éppen egyedül könnyen kehet, fogalmad sincs, hogyan tedd.
Pedig nem bonyolult ezeket megtanulni. Megfelelő gyakorlatokkal, napi 20-30 perc gyakorlással, és a tanultak folyamatos alkalmazásával olvasásodat már 1-2 hónap alatt 2-3-szorosan hatékonyabbá teheted.
Ha pedig ezek az új olvasási technikák összeadódnak a villámolvasás rendszerének, és a fotóolvasás szuper gyorsaságának erejével, akkor fog igazán javulni az olvasásod.
(Az ELYHA tanfolyamon résztvevők megtanulják ezeket a technikákat,és kapnak ajándékba egy gyorsolvasási edzéstervet, gyakorló feladatokkal. Ha Te csak a villámolvasást választod, hamarosan megvásárolhatod ezt a csomagot a webshopban)Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
11. Hogyan zajlik a tanfolyam?
Ennek a tanfolyami formának a lényege, hogy pontosan úgy zajlik, mint egy hagyományos élő tanfolyam.
Csakhogy ebben az esetben nem kell elutaznod sehová, egy üres szobára, és benne egy működőképes számítógépre, internet hozzáférésre, headset-re - fülhallgató + mikrofon-, és egy webkamerára van szükséged.
Az oktatás egy interneten keresztül elérhető online tanteremben, webináriumban folyik.
Az online tanterem, az eléréséhez minden résztvevő kap emailben egy linket, és erre kattintva ugyanúgy tudod elérni, mint bármelyik weblapot.
Óra közben videón folyamatosan látod a tréning vezetőt, aki -ugyanúgy mint egy élő tanfolyamon ábrákkal, képekkel videóval, zenével szemlélteti amit mond, ha kell, mozdulatokat is bemutat.
A résztvevőket is látjuk webkamera segítségével, és élő szóban beszélgethetünk is egymással.
Lesz olyan feladat, ahol rajzolunk is, (pl. amikor az Elme Térképet tanuljuk), ezt bármely résztvevő megteheti egy online rajztáblán. (Ugyanolyan eszközöket használunk ehhez, mint a Paint használatakor.
Csoportos, páros feladatok is lesznek. Ezeket vagy skypeon, vagy a webes tanterem mellett kialakítható kisebb online szobákban tesszük.
A tanteremben chatelhetünk is, sőt, ha személyes kérdésed van, egyetlen kattintással a privát chaten teheted fel, úgy, hogy a többiek nem látják, mit kérdezel.
A tanterem funkcióit, kezelését pár perc alatt meg tudja az is tanulni, aki nem érzi magát még profinak a számítógép használat terén.
A tanfolyam előtt mindig tartunk ehhez próba órát, ahol mindent kipróbálhatsz, és megtanulhatsz.Vissza a tartalomjegyzékhez>>>>
Mi az a gyakorló alkalom?
A villámolvasás
|