MI SZÓL A NYÁRI TANULÁS ELLEN?
A szünet a tanulás része! Méghozzá nagyon fontos része!
Régi tanuláspszichológiai tény, hogy egyes tanulási szakaszok után szünetet kell tartani, más különben, a megszerzett tudás, a kialakulóban lévő képesség nem tud rendeződni, RÖGZÜLNI, megszilárdulni az agyunkban. Ezért hatalmas jelentősége van az alvásnak, pihenésnek, az iskolai szüneteknek.
SŐT! Ez annyira igaz, hogy a pihenés, a szünet A LEGLÉNYEGESEBB feltétele a maradandó és a képességgé érlelhető tudás kialakulásának, mint amilyen például az olvasás, írás, vagy akár az autóvezetés.
A tanultak rögzülése egy biológiai-kémiai folyamat az agyban, melynek létrejöttéhez ülepedési időre van szükség.
Azonkívül, a nyár az az időszak, amikor a gyerekek testi fejlődése látványosan beindul. Ilyenkor nő, nyúlik a gyerek. Van aki egy nyár alatt képes akár 10 centit, vagy többet is nőni, lábméretük is 1-2 számmal gyarapodik, az ötödik végén még kislány, igazi hölggyé serdül egy nyár alatt, az édes kisfiú mutáló hangú, pattanásos, csupa kéz-láb kamasszá.
Tehát az agyi tudásrendeződés mellett a gyerekek testi energiáit „lefoglalja” a növekedés. A kicsik igénylik a sok mozgást.
De ne ijedjen meg egyetlen szülő sem, ha 12-13 éves kortól a gyereke „punnyad” - vagyis akár tízig alszik, nap közben is az ágyon hever üveges szemmel, órákon át a rendetlenség közepén, esetleg fülhallgatóval, rosszabb esetben hangfallal -, ami bár borzolja nekünk szülőknek az idegeit, de élettani szempontból teljesen természetes.
MI SZÓL A TANULÁS MELLET NYÁRON?
1. Sok kisdiáknak okoz problémát a szeptemberi iskolakezdés, ugyanis a nyáron megszokott pihenés után nem egyszerű visszarázódni a hétköznapi tanulás és padkoptatás mindennapi rutinjába. Az iskolák hiába kezdik az új iskolaévet az előző évi tananyag ismétlésével, az erre fordítható idő kevés, így nem árt már a nyáron is beiktatni némi tanulást a sok játék mellé.
2. Az írás, az olvasás és a számolás a legtöbb alsó tagozatosnál még nem beágyazódott képesség, hanem érdemes ezeket nyáron is szinten tartani kisebb gyakorlásokkal.
3. Azokkal a gyerekekkel is muszáj kiemelten foglalkozni nyáron, akiknek nagy a lemaradásuk, akár képességbeli, akár más indokból –pl pótvizsga, erről később egy külön cikkben- kifolyólag. Ilyen esetekben sokszor kevés lehet az otthontanulás, és nem árt szakemberek segítségét kérni.
A lényeg a nyári tanulásnál az, hogy SEMMI NE LEGYEN KÖTELEZŐ! A kötelező tanulás ugyanis nem lesz hatékony.
A legtöbb gyerek egyébként augusztus második felében elkezdi várni az iskolát, már csak a barátok miatt is. El kezdenek otthon „unatkozni”. Ezt a pozitív várakozási időszakot érdemes felhasználni arra, hogy kicsit felkészüljünk a gyerekkel a következő tanévre.
Tehát a javaslatom, hogy a tanulással a szünidő ezen részében, vagyis augusztus második felében foglalkozzon a gyerek.
A GYEREKRE ERŐLTETETT NYÁRI TANULÁS ÖNÉRTÉKELÉSI ZAVART OKOZHAT!
Itt hívom fel a figyelmét a szülőknek, hogy a különórák és a tanulás erőltetése az szünidőben a gyerekben komoly önértékelési zavarokat okozhat.
Ha a szülő nyomására a gyerek a vakációt is tanulással tölti, az azt üzenheti a számára, hogy nem tud megfelelni az elvárásoknak, nem elég jó a szüleinek. Ez alaposan megcincálhatja az önbizalmát, amivel sokkal nagyobb problémát okozunk, AKÁR EGÉSZ ÉLETRE KIHATÓT, mint amit nyerünk a rákényszerített tanulással.
Amennyiben a gyerek nem teljesített jól az előző tanévben, esetleg rossz volt a bizonyítványa,
- INKÁBB BESZÉLGESSÜNK SOKAT A GYEREKKEL.
Próbáljuk ezekkel a beszélgetésekkel motiváltabbá tenni a gyerekünket. Beszélgessünk arról, hogyan motiválhatja a gyerek saját magát. Meséljünk saját történeteket arról, mi hogyan küzdöttünk meg 1-1 tanulási gondunkkal, példával fűszerezve.
Őszintén mondjuk el, hogy nekünk is voltak tanulási mélypontjaink, s nem volt könnyű kimásznunk belőle. Mondjuk el, hogy jutottunk odáig, mik voltak az okok, mi/ki hogyan segített nekünk a megoldásban.
- FONTOS, HOGY TUDASSUK VELE, MI MINDIG MELLETTE ÁLLUNK, RÁNK MINDIG SZÁMÍTHAT!
-SZENTBESZÉD HELYETT, BESZÉLJÜK MEG, MI A TANULÁS ÉRTELME
Érdemes megértetni vele, hogy a tanulás értelme nem az, amit a legtöbb gyerek mond: „Hogy okos legyek!” „Hogy legyen állásom!”, „Mert muszáj!”
A tanulás értelme egy olyan tudásalap megszerzése, melynek segítségével a gyerek képes lesz dönteni a saját sorsát illetően. A tanulás során kialakult képességei, önbizalma, tárgyi tudása és tapasztalata révén megállja az életben a helyét. Ő lesz az, aki választhat a lehetőségek közül, s nem kényszerül kényszerpályára.
A tanulás értelme tehát jóval több, mint a tananyag bebiflázása.
A tanulás értelme: lehetőség teremtése magunknak a boldogsághoz, jóléthez, ahhoz, hogy bármilyenek is a körülmények, képesek legyünk elérni, amit szeretnénk.
A tanulás értelme: a boldog, félelem nélküli szabad élet.
Kapcsolódó cikkek:
Stressz hatása a tanulásra
MÍTOSZ, hogy minden jó képességű, okos gyerek az iskolában is jól boldogul.
Mítosz, hogy az iskola felkészít az életre...
A sikeres tanulásért, és a boldog, kiegyensúlyozott szülő-gyerek kapcsolatért
Mitől lesz a gyerek jó vagy rossz tanuló?
Hogyan segíts a gyermekednek az önálló tanulásban?
Apák, nagyapák, dédapák! Nélkülözhetetlenek vagytok!
|