A tanulást, agyműködést kutató tudósok mára rájöttek, hogy szinte semmi sem igaz abból, amit a tanulásról, meg a képességekről hiszünk!
Az igazság az a szakemberek szerint, hogy:
Bárki, bármilyen életkorban úgyszólván bármit meg tud tanulni könnyedén, ha saját, egyéni módján tanulhat, és a saját erősségeire – az agyműködés törvényeire, és az egyéni sajátosságaira- támaszkodhat.
A helyzet az, hogy az emberek 30%-a képes csak az iskola által megkövetelt, és az emberek többsége számára kétséget kizáróan igaznak hitt, vagyis a régi, az eddig megszokott módon könnyen, és eredményesen tanulni!
Miért? Mert ezek a tanulási módok az emberek 70 %-ánál TELJESEK MÁSOK, mint ahogy tanulni tudnak!
Először, a TÉNYEK:
1.TÉNY: M.I.N.D.E.N.K.I fantasztikus tanulási képességekkel születik!
Kb 5 éves korunkra kialakult a csak ránk jellemző, EGYÉNI tanulási stílusunk - környezetünk hatására, utánzással, próbálgatással, mellyel kiválóan boldogultunk.
Segítségével EGYEDÜL, a MAGUNK MÓDJÁN, SAJÁT TEMPÓNKBAN nehéz és összetett dolgokat tanultunk meg, ilyeneket pl mint a felülés, felállás, járás, beszéd, önálló evés, kapcsolatteremtés, akaratunk érvényesítése, gondolkodás, következtetés, összehasonlítás, problémamegoldás… stb ... stb ...
Minden egészséges kisgyerek kiváló tanulóvá vált 3-4 éves korára.
2. TÉNY: Aztán mikor oviba, suliba kerülünk EGY BIZONYOS tanulási stílust várnak el tőlünk.
-
A szerencsések: -ők a 30%- azok, akiknek a legjobban hasonlított az önállóan kialakult tanulási stílusa az elvárthoz. Ők képesek könnyedén továbbfejlődni, s megfelelni az elvárásoknak.
-
A többségnek: -ők a 70%- azonban kisebb-nagyobb nehézségei adódtak a tanulással.
-
közülük vannnak akik komoly erőfeszítéssel ugyan, de képesek tartani a tempót, s jó tanulók (ők vannak kevesen)
-
mások embertelen erőfeszítésekkel közepes teljesítményt nyújtanak (ők sokan vannak)
-
A harmadik csoportban azok vannak, akik feladták. Belfásultak a hiába való erőlködésbe, és próbálják "túlélni".
Sajnos, mára egyre többen vannak, akinek nem sikerül. Egyre többen kerülnek az utcára 16 éves korban végzettség nélkül.
„Mindenki egy zseni. De ha egy halat az alapján ítélsz meg, milyenek a képességei a fáramászáshoz, abban a hitben élheti le az egész életét, hogy hülye” Matthew Kelly
Ha a abba a 70%-ba tartozol, aki nehezen boldogul az iskolában, akkor fontos tudnod:
Nem születtél sem butábbnak, sem rosszabb képességekkel, mint a szerencsés társaid.
MÁSNAK, másmilyennek, UGYANOLYAN különlegesnek születtél, MINT SZERENCSÉS TÁRSAID. Mindannyian egyediek vagyunk, mint az ujjlenyomatunk.
A gondod a tanulással, elsősorban abból adódik,
-
hogy valamikor "elvesztetted önmagad", vagyis elkezdted NEM használni a jól bevált tanulási eszköztáradat.
-
Elhitted, - elhitették veled-, hogy a saját tanulási módjaid rosszak, azokkal nem tudsz boldogulni. PEDIG PONT FORDÍTVA IGAZ: ha nem a magad módján tanulsz, rengeteg nehézséged van.
-
Folyamatosan a felzárkózásért, az eredményekért, jegyekért küzdöttél/küzdesz, e miatt egyre jobban torzul az önmagadról alkotott kép: magabiztosságod, önbecsülésed csökken.
-
SŐT! Ebből az is következik, hogy -ÖNHIBÁDON KÍVÜL- nem fejlődtek/fejlődnek olyan mértékben és minőségben megismerő képességeid sem, hisz FOLYAMATOS tűzoltó munkát vagy kénytelen végezni, a legfontosabb pótlásokkal, aktuális elmaradásokkal vesződni. S mivel e miatt állandó benned a feszültség, állandóan kapkodsz.
Hogyan tudod megoldani tanulási gondjaidat
-
az alapja először is, hogy a saját, a NEKED leghatékonyabb módszerekkel tanulj
-
ehhez fontos, hogy TUDD, mi az ami neked hatékony módszer
-
ehhez PEDIG elsősorban ismerned kell önmagad
Vagyis: legyen reális képed saját magadról, mint tanulóról!
Tudod, ha Ez azért fontos, mert a saját magadról alkotott, elképzelt kép az egyik legnagyobb befolyással bíró tényező tanulásod minőségére. Ha félre ismered magad - nem csak mint tanulót- , akkor nehezen jössz rá,hogy milyen tanulási módszereket, taktikákat, stratégiákat válassz, és azokat hogyan alkalmazd.
Ahhoz, hogy hatékonyan tudj tanulni, a következő területeken kell rendezned a dolgaidat:
1.KI vagy TE?
-Mit gondolsz magadról, mint emberről?
-Mik az erősségeid, gyengeségeid?
-Milyen tanulónak képzeled magad?
2.Milyen a tanuláshoz való viszonyod? (motiváltság, a tanulás öröme)
-Mit gondolsz hiányosságodnak, erősségednek?
-Neked miért fontos a tanulás?
-Mi a motivációd, a hajtóerőd?
-Hogyan erősítsd?
3. Milyenek tanuláshoz szükséges alapképességeid jelenlegi szintje?Mik az erősségheid, gyengeségeid?
- pl: Hallott, írott szöveg értése, lényegkiemelés, problémamegoldás, hatékony időbeosztás, stresszkezelés, céltudatosság, figyelem, koncentráció, emlékezet, felfogó-, megértő képesség, olvasási képesség ...stb ... stb.
4.Hogyan tanulsz a legeredményesebben? Milyen a tanulási stílusod?
-Melyek a számodra legelőnyösebb külső és belső tanulási feltételek?
-
Milyen feltételekre (társas és fizikai környezeti, érzelmi) van szükséged, amelyek segítenek az információ felvételében és elraktározásában?
-
Milyen társas, fizikai környezet és érzelmi feltételek a legoptimálisabbak számodra?
-Melyek a neked legjobb tanulási módok:
-
Milyen módon fogadod be (perceptualizáljuk) legkönnyebben az információt – vajon legjobban a látás, hallás, mozgás útján tanulsz-e?
-
Hogyan rendszerezed és dolgozod fel az információt, illetve miként hívod elő a tárolt információkat (mitől, hogyan emlékszel rá a legkönnyebben)?
5. Neked az intelligencia mely területén vannak az erősségeid, és melyeket kell fejlesztened?
- MERT az inetlligencia fejleszthető
6.Milyen fejlettek a tanuláshoz szükséges alapképességeid jelenleg?
- Tudnod kell, honnan indulsz, hogy tudd, mit kell először fejlesztened
Tehát az első lépés egy átfogó tanulás-módszertani önismeret megszerzése, mely elengedhetetlenül fontos, ahhoz, hogy hosszútávon sikeres legyél a tanulásban.
Van, amikor sikered akadálya az, hogy a fenti kérdések valamelyikére nem tudod, vagy rosszul tudod a választ.
Könnyen lehet, hogy a helyes válaszok azok, amelyek elgördítik az akadályt a sikeres tanulásod és a villámolvasás sikeres használata útjából.
Nézzük pl a villámolvasást!
A villámolvasás NEM egyetlen módszer, hanem egy tanulási stratégia. Mondhatom úgy is, a villámolvasás a tanulás-módszertan egyik „CSÚCSKATEGÓRIÁS TERMÉKE”, vagyis stratégiája.
Ez azt jelenti, hogy a sikerét több jó tanulási módszer, technika – „alkatrész”-EGYÜTTES, és összehangolt működése eredményezi.
Ha azonban valami oknál fogna nincs meg ez az összhang, vagy nem jól működik –nem jól működteted, vagy nem tudod jól működtetni- valamelyik módszert, akkor a siker elmarad.
Akkor tudod jól használni a módszereket, ha ÚGY használod, ahogy NEKED legjobban „kézre áll”. A tanulási módszereket, technikákat, eszközöket TE MŰKÖDTETED. Jól, vagy rosszul. TŐLED függ a hogyan!
Különleges „alkatrészek” ezek. Ahhoz, hogy jól szuperáljanak, NEKED kell kitalálnod, hogy mitől, milyen körülmények közt, milyen egyéni sajátosságok kellenek ehhez. Neked kell pótolnod, erősítened, megalkotnod személyiségedben azokat a dolgokat, melyek lehetővé teszik a használatukat.
Ehhez fontos, hogy TUDD mik azok a feltételek, tulajdonságok, melyekre ehhez szükség van.
Amennyiben nem törődsz ezeknek a feltételeknek, tulajdonságoknak a tudatosításával, megerősítésével, akkor jóval kisebb az esélyed a sikerre.
A villámolvasás -vagy akármelyik módszer, stratégia- sikerére is ettől függ. Ha nem veszed figyelembe egyéni sajátosságaidat, és az agyműködés törvényeit, akkor próba-szerencse alapon tanulsz, s vagy sikerül, vagy nem.
ÉS! MÉG EGY! Minél nagyobb tananyaggal birkózol, annál nagyobb szükséged van erre a tudatosságra.
Hogyan tudsz kérdéseidre választ kapni? Léteznek olya feladatok, tesztek, kérdéssorok, melyek segítenek ebben Neked.